Av Lis ekman andersson - 2 april 2014 08:00

Idag är det onsdag, imorgon torsdag vilket innebär upphämtning av min reskamrat till Everest bace camp och vara en god värd och fungera som en hjälpande hand här nere, som en länk mellan Farawayadventures i Sverige och Himalayan ecstasy här i Nepal. Ser fram emot detta då det äntligen börjar dra ihop sig och hända saker här på riktigt. Idag har jag hunnit med att kika in ett nytt hotel för gästerna som kommer ner hit. Trevlig personal och fräscha och trevliga rum. Varit och försökt ta ut pengar för avgiften till EBC, vilket inte är helt enkelt när det handlar om rätt stor summa. Vi får se hur det hela slutar. Hur som helst, planen vidare idag är att fixa de sista förberedelserna till resan. Fixa väskor, sovsäckar och jackor osv. Med tryck o logo. Se till att vara så förberedd som möjligt inför morgondagens schema osv. Sen är det fredag, även då gäller det att vakna med ett leende på läpparna och glatt humör då det blir guidad tur i KTM och upp till aptemplet. Även denna dag gäller det att finnas tillgänglig och vara på hugget för gästens bästa. :) och så äntligen Lördag, den stora dagen är här. Upp tidigt för att åka till flygplatsen, ta planet till Lukla som förhoppningsvis går som planerat. Väl där påbörjas vandringen till EBC. En vandring på ganska precis 2 veckor fram och tillbaka. Alltså LUKLA-EBC-LUKLA. På vandringen kommer jag att ha till uppgift att fungera som en mellanhand mellan damen från Sverige och guiden. Har även lite andra små uppgifter på vägen upp så som att se till att alla dricker tillräckligt med vatten, ta bilder till Farawayadventure mm. Första dagen kommer att bli en mjukstart med en vandring på 3 timmar. Annars är planen 5-6 timmar promenad/dag. En utmaning bara det. Men mottot här blir "keep on walking" ;) får aldrig glömma det!!!
Ska försöka ge er lite mer detaljer och info så snart jag kan.
Nu är det dax att ta tag i jobbet igen.
Förhoppningsvis blir det nytt inlägg redan ikväll. Trevlig dag på er allihopa.

Av Lis ekman andersson - 1 april 2014 09:12

Visade sig efter lite om och men under måndagen att jag skulle delta i semifinalen ändå. Så upp på väggen än en gång, fortfarande ingen större succé men ändå kul. :)

Av Lis ekman andersson - 31 mars 2014 05:28

Igår, söndag blev en riktigt trevlig dag. Var på klättringstävling här i KTM. Och på något vänster lyckades även jag hamna i startfältet. Eftersom jag aldrig klättrat förut vill jag väll inte påstå att det vart någon vidare succé. Men alla andra var grymma och riktigt roligt att få se alla. Idag är det semifinaler och finaler. Så inget klättrandes för mog idag, endast åskådar bänken som gäller. Dagen bjöd även på mycket trevligt sälskap. Nepal, ångrar inte en sekund att jag åkte hit. :)

Av Lis ekman andersson - 26 mars 2014 15:14

Som jag skrev i förra inlägget är Nepal verkligen ett fascinerande land. Här finns verkligen allt. Floder som gjorda för rafting och kajak, snöklädda berg, världens högsta besgskedja i form av Himalaya och djungel i söder vid gränsen till Indien. Efter en lång, gropig, galen buss färd är vi här. I djungeln och värmen. Blev en kvällspromenad längs floden och en skymt av solnedgången. Livet är än en gång precis vad det borde vara. Sådär alldeles perfekt för stunden. :)

Av Lis ekman andersson - 25 mars 2014 05:48

När jag kom fram till Katmandu i söndags träffade jag på finbesök från Sverige. Kul med lite sälskap här nere. Tomas, min styvfar är här för en veckas semester så den här veckan kommer det att bli inte så jätte mycket jobb men destomer äventyr. Kommer givetvis att få jobba lite vid sidan av äventyren men det får det vara värt.
Kvällen i Katmandu blev väldigt lugn. Blev en go middag på new Orleans'cafe, lite planer inför vecka. Smiddes och efter detta en god natts sömn.
Vaknade upp på måndagen och käkade en rejäl frukost. Efter frukosten tog vi en liten sväng i staden för att leta bl.a Efter bankomat och post kontor. Sedan var det dax att ta tag i dagens plan. En timmes taxi tur hade vi framför oss för att slutligen hamna uppe i en liten by uppe i bergen. Nagarkot, som ligger ca:2000m över havet. Här bo vi på ett jättefint hotel. Vi har pool, spa, fin resturang, jättefint rum och vy över Himalaya och många andra berg. Synd är dock att vyn inte är riktigt klar då det är väldigt molnigt. I hopp om att få en klarare bild tog vi oss ut på en vandring upp till utkiksplatsen här i byn. En vandring som innebar väldigt mycket uppförsbacke, efter ungefär 3-4 km senare var vi äntligen uppe. En härlig och fin vy men också även nu väldigt molnigt och disigt så tyvärr såg man inte allt jätte klart. Vid klart väder måste det vara super häftigt att stå där uppe. Vi tog oss sedan ner till hotellet igen för lite återhämtning. Unnade os en varsin timmes massage och en tre rätters middag. Nöjda och trötta efter dagen gick vi och la oss runt 23 tiden.
Idag har vi laddat upp med en supergod frukostbuffé. Tanken är att vi ska ut och vandra nu för att komma ner till en liten by nedanför denna och få se ett tempel. Solen skiner idag och himmelen är blå. Möjligt att det blir en varm och svettig vandring. Vi får se efteråt.

Ska försöka få upp bilder från dessa dagar senare. :) Ha en bra dag och ta hand om varandra.

Av Lis ekman andersson - 24 mars 2014 18:17

Torsdag 20/3 Denna dag ringde klockan tidigt. Klockan 7.00 blev jag upphämtad på mitt guesthouse av en av tjejerna på Himalayan adventure girls. Det blev en liten promenad ett par kvarter bort för att möta upp gänget som skulle med ut till platsen där kursen skulle äga rum. Taxin lastades med kajak, ryggsäckar och diverse ting, sen for vi iväg mot den lokala buss stationen i Katmandu. Buss stationen här vet jag inte riktigt vad jag ska jämföra med. Kaosartat, tutande tilll höger och vänster, folk som skriker till varandra överallt, folk som vill sälja grejer osv.osv Vi var lite tidiga så efter att vi fått på alla saker vi skulle ha med oss på bussen så blev det en kopp te och tidnings läsning. Efter ca:50 minuter satt vi på bussen och en ca:3 timmar bussfärd väntade. En bussfärd som inte heller den går att jämföra med något jag känner till sen innan. Smala krokiga vägar, tutande i varje liten kurva, överdrivet mycket folk på bussen, stanna här och där för att folk ska få sålt saker hit o dit. Men efter någon vecka i Katmandu är detta något man bara skakar på huvudet åt och skrattar lite gott för sig själv. Det är ju så det funkar här nere, bara så stor kontrast från hemma. Överallt finns också traffikpoliser, istället för rödljus. Dom står och visslar som galningar i sina visselpipor och viftar hit och dit med inte alltför sällan näst intill hela kroppen. En rätt rolig syn faktiskt. Hur som helst så efter ungefär 3 timmar på bussen var vi äntligen framme, mitt ute i ingenstans egentligen. Ett jätte mysigt ställe precies liggandes efter vägen, vid floden Boutha Kosi. Blev serverad en riktigt go lunch och sedan var det bara att ta på sig all utrustning för att sedan få en genomgång av alla grunderna för kajak paddling. Efter lite basic så tog vi oss ner till vattnet för första lektionen. Vi övade på hur man tar sig ur kaoten om man hamnar under ytan, eskimå rullning, paddla osv. Efter en 3-4 timmar i vattnet var vi klara för dagen. Blev en dusch, kall sådan men ack så skön. Idag var det bara jag och två lite äldre herrar från Ryssland här. Blev lite snack med herrarna, trevligt sådant men lite omständigt och bökigt då den ena inte alls prata någon engelska men jag tror det hela gick rätt hyfsat ändå och att alla hade det trevligt. Efter ett tag kom några killar i personalen och slog sig ner och snacka lite. Efter ett tag tyckte vi väll alla att vi kände oss klara med varandra och dom andra började bli rätt trötta. Detta resulterade i pingis spelande med en av killarna i personalen och sedan även lite fotbolls kickande. En mycket trevligt dag/kväll. Blev väll läggdax runt 23 tiden. Ensam i ett jättemysigt tält med en liten fors tinnandes utanför som blev ett perfekt ljud att sova till. Somnade gott efter en tidig morgon och en fullspäckad dag/kväll. Fredag 21/3 Fick frukosten serverad 9.00 idag. En riktigt grym start på dagen med allt möjligt på tallriken. Efter att ha fyllt på med en hel del ny energi var det bara att ta sig ut i vattnet igen. Förmiddagen tillbringades mestadels på lungt vatten. Övade på alla saker sen gårdagen. Strax innan lunch tog vi oss ut på första turen längs floden. Ca:3 km ner skulle vi, med en aning bökigt vatten med forsar och en del sten. Hamnade i plurret 2 gånger. Här blev mitt tålamod inte någon fördel. Jag är ju sån att jag helst ska kunna allt redan innan jag ens hunnit testa saker, tror jag ska kunna allt på en gång. Annars finns risk att jag blir riktigt sur och mest bara arg. Vilket också hände nu. Men efter att ha fått värma mig lite och lite ny energi efter lunchen var det bara på't igen. Denhär gången blev det bussen ett par km uppåt floden för att sedan ta oss ner till vår gamla startpunkt. Även denna tur blev det en eller två svängar ner i vattnet. Men det är ju sånt man får acceptera. Hårt och svårt men det enda rätta. Man kan inte kunna allt innan man ens gett det en chanse att lyckas. Och vissa saker kräver mer övning, så är det bara. Men efter att ha tagit mig ner till vår gamla startpunkt igen blev det ännu lite mer övning i det lugna vattnet. Både idag och igår har vädret varit mestadels på vår sida. Strålande sol, varmt och vindstilla. t-shirt och shorts väder. Inte helt fel i MARS :) Dock efter dagens dusch blev vädret ganska mycker sämre och det började ös regna och åska. Detta gjorde dock inte så mycket då vi hade det hur mysigt som helst ändå. Spelade pingis, spela några matcher om vem som skulle bjuda på nästa öl, vann alla mina så för min del blev det billigt, stackars killarna på campen bara. Både få bjuda på öl OCH förlora mot en tjej ;) haaha. Ikväll fick jag även lära mig lite Nepalesisk dans. Grymt kul kväll. Icke att förglömma är att ikväll var jag helt själv på hela stället. Jag och personalen endast, men ack så trevligt för det om inte trevligare. Innebar ju att jag fick lära känna alla i personalen mycket bättre och vi hade det riktigt kul allihop ikväll tror jag.Lördag 22/3 Kajak kurs dag 3. Eller det var iallafall så det var tänk. Men idag kom den ca:30 personer hit som skulle ut på rafting. Blev erbjuden att följa med så jag tog tillfället i akt och haka på. Detta ångrar jag absolut inte en sekund. första gången rafting för min del. Riktigt kul var det så det blir defenitivt fler gånger. Efter raftingen serverades en härlig lunch. Efter lunchen var egentligen tanken att jag skulle ut och paddla kajak. Men otur med vädret satte stop för detta idag. Regnet öste ner och åskan blixtra och dundrade inte många kilometer från oss. Så med lite vett i tanken valde jag att avså vattnet idag. Lite tråktigt och oväntat dock då vi hade underbart härligt väder under hela rafting turen. Träffade på en hel del kul 3och nytt folk idag. Vart lite mer fart och fläkt idag då det var en del som fler som skulle stanna över natten idag. Kortspel, volleyboll, fotboll, åter igen pingis, öl, öppen eld och trevligt snack gjorde kvällen till succe. Söndag 23/3 Sista dagen här ute idag. Sorgligt men skönt på olika sett. Helt klart blandade känslor idag. Sorgligt för att jag verkligen har trivts super gött här ute, bara njutit av natur och sälskap osv. Skönt att få kunna komma åt internet igen, civilisationen osv. hur som helst så blev det givetvis en frukost för att ladda batterierna inför dagens och kursens sista kajaktur. Denna gick inte alls så bra som önskat. En aning för mycket tankar i huvudet och alldeles för ofokuserad på uppgiften gjorde att sista turen inte blev lika bra som jag hade önskat. Efter turen blev det en välförtjänt dusch, lunch, packa ihop alla saker, säga hejdå till personalen och alla andra och vänta på bussen. Återigen lokalbussen. Återigen lika spännande. Tre timmar buss tillbaka till Katmandu. Kaoset, tutandet, storstaden och civilisationen. Vilken kontrast. Nepal är verkligen ett faschinerande land på många olika sett.

Av Lis ekman andersson - 19 mars 2014 16:33

Såhär på kvällskvisten tog jag mig an min första shopping tur här i Katmandu. Det är rena himlen! Allt sånt där som är jätte dyrt hemma som jackor, skor, tjocktröjor, träningskläder mm är jätte billigt här. Och ett grymt utbud av grejer finns det. Blev ingen jätte shopping men lyckades deala till mig ett snyggt underställ och en fleece tröja. Grymt nöjd, har en del saker jag måste hinna köpa innan EBC så börjar lite smått nu. :) och så känns det inte så tungt i plånboken heller när man lurar sig själv lite genom att inte köpa allt på en gång. Bättre att inte ha stenkoll för penga ångestens skull, Haaha. :) nu börjar det snart bli sovdax, upp klockan 6 imorgon bitti för äventyr.

Av Lis ekman andersson - 19 mars 2014 09:03

I helgen var jag som sagt en bit utanför själva stadsmiljön och allt vad turism heter. En upplevelse lärorik på många plan. Kändes bra att få komma ut lite och se det lite mer riktiga livet och framförallt se hur människorna bor och lever här. Just där jag tillbringade helgen har människorna det, vad jag skulle vilja säga aningens bättre än vad många andra har det. Här bor man i fina stadiga hus, vatten, el (då det inte är avstängt eller strömavbrott) osv. Däremot påvägen till huset fick man se en helt annan bild. Folk lever i skjul, smuts och i fattigdom. Att gå i skola här är gratis. Ändå är det inte många som gör det pga. Att man måste hjälpa till med jobb hemma för att få familjen att överleva och få ihop pengar och mat för dagen för att ens leva. Det man dock slås av var man än kommer är att ju mindre folk har ju hövligare och tacksamma är de. Dessa leenden folk har trots att dom inte har mycket är obeskrivligt. Det är genuint, känns i hela kroppen. Dom ler inte för att dom måste. Man ler för att man är tacksam, för det man har, att någon bryr sig, att det finns en chanse till något bättre. Obeskrivligt!
Hur som helst, hemma hos familjen tog dom hand om mig väl, bjuden på mat och hushåll. Att dricka te i Nepal är lite av en religion. Här dricker man te i tid och otid. Svart eller Nepali tea är väll det vanligaste. Nepali Tea skulle kunna jämföras lite med chai te, sött, mycket mjölk osv. Att få komma hem till någon med en annan tro och leverne än en själv är supernyttigt. Man får en inblick i hur deras syn på saker och ting är och visst finns det vissa saker att plocka av som man bör bära med sig hädanefter. Fast allt är ju inte heller helt enkelt, kultur skillnaden kan bli en stor krock i vissa avseenden och i vissa fall jobbig. Detta är dock även det en lärdom. Här gäller det att bita i det sura äpplet som man säger. Allt kan inte alltid vara enkelt och det kommer bli en kamp vid vissa tillfällen för kropp och knopp. Så mina vänner, se till att vara tacksama för det ni har, behandla saker och ting men även varandra med respekt. Vi är alla olika och detta måste vi ha förståelse för. Detta är för det mesta positivt. Även negativa saker leder till det positiva, det leder till lärdomar, lärdomar vi bör bära med oss i livet och vara tacksamma för. Det kommer att hjälpa oss att utvecklas till om inte en bättre människa så till någonting bättre, för alla. Kunskap/allmänbildning handlar inte alltid om att ha läst flest böcker, veta vilken huvudstaden i Nepal är osv. Det handlar också om livet, det vi gör dagligen, hur vi väljer att tolka och reflektera över det som händer omkring oss. Skriver det här för att jag vill att ni tänker till. Det är viktigt, för oss alla.

På måndagen var det tillbaka på kontoret. Lika så tisdagen. Tisdag kvällen bjöd även på trevligt sälskap, kortspel, cricket, gåtor, kluringar och givetvis öl på en mycket trevlig takterasse. Idag är det onsdag. Jobb även idag. Har setat med en hel del papper, skickat mail, översatt lite saker till engelska och även kikat igenom lite nya resor för Farawayadventure som jag är här för. Det är verkligen lärorikt att vara här. Känns så annorlunda från tidigare LIA perioderna. Det här är verkligen en process av lärande 24/7. Underbart. Dock blir det en hel del arbete på egen hand, men jag gillar det. Får också lära mig att ta mycket ansvar här nere då jag jobbar självständigt med de flesta arbetsuppgifter, för göras ska de. Gäller att vara diciplinerad, skriva schema dag för dag för att se till att inte glömma något men också för att få allt gjort i rätt ordning osv. Och ja, ikväll vet jag inte riktigt vad som händer. Det får vi se helt enkelt. Däremot imorgon blir det äntligen äventyr. Har en kajakkurs på 4dagar att se framemot. Kommer bli galet kul. Att ge sig ut i vattnet här i Nepal är drömmen för många då det finns många härliga floder osv. Att ta sig an. Däremot blir det 4dagar utan internet så vi får hoppas på uppdatering på söndag igen helt enkelt. Hoppas det vart lite bra och nyttig läsning för er där hemma. Och kom ihåg, ett leende på läpparna kan göra någons dag lite bättre så se till att vara glada och ta hand om varandra.